Zeilschip Orion te koop

Wie neemt het roer over ?

Deze stoere zeetjalk uit 1892  is omgebouwd tot zeilcharterschip in 1983. Tussen 2007 en 2022 heeft het schip geleidelijk een totale refit gekregen. Tijdens deze refit zijn kosten nog moeite gespaard om Orion een comfortabel, veilig en betrouwbaar schip te maken. Bovendien heeft de goed onderhouden zeiltjalk de stoere uitstraling van vroeger.

Reden verkoop:
Na bijna 60 jaar op tjalken gevaren te hebben gaat Schipper Wouter Egas met pensioen.

Commercieel:
Vraagprijs: € 225.000,=
Bij een zakelijke aankoop is het BTW nul tarief van toepassing.
Samen met een goed lopend eigen charterbedrijf, met een goed bezochte en uitgebreide website. Goede omzetten, vaste eigen klanten. Ondersteuning na overname.
Bij een privé aankoop komt er 21% BTW bij.
Orion is momenteel verzekerd voor € 285.000,= bij EOC.

 

Hieronder vind je meer informatie over zeilschip Orion.
Heb je meer vragen over het schip, neem gerust contact op met schipper Wouter Egas.
Tel 06 53 57 58 01
e-mail: info@egasail.nl

Plattegrond

Technische gegevens

Naam: Orion

Type schip: Zeetjalk

Bouwjaar: 1892
Lengte: 24.13 meter (incl. kluiverboom en roer: 32 meter)
Lengte waterlijn: 23.06 meter
Breedte: 5.00 meter
Diepgang: 1.10 meter
Zwaarddiepte max. : 3.95 meter
Hoogte mast: 22.65 meter
Gewicht leeg: 68 ton
Gewicht met volle tanks: 73.5 ton

Zeiloppervlakte:
Grootzeil: 140 m2
Fok : 55 m2
Kluiver buiten: 55 m2
Kluiver binnen: 25m2
Totaal: 250 m2
Fabrikant: Schokker Volendam
Jaartal: 2010

Keuring:
NBKB CvO en CBB tm 26nov2023

Indeling:
Gasten:
Dagverblijf met 3 tafels en 25 zitplaatsen
Keuken
2 toiletten
1 douche
3 vierpersoonshutten
3 tweepersoonshutten
Bemanning:
Roef met tafel en 7 zitplaatsen
Keuken
Achteronder met 2 slaapplaatsen en toilet
Vooronder met 2 slaapplaatsen en toilet

Capaciteit:
Passagiers overdag: 34
Passagiers ’s nachts: 18
Bemanning: 4

Materialen:
Casco: welijzer
Opbouw: staal
Mast: staal 36cm verjongd, 6.3mm dik
Slot Jachtbouw 2017
Giek : staal 27cm verjongd 5.6mm dik
Slot Jachtbouw 2019
Kluiverboom: hout
Zwaarden: Wedstrijdzwaarden van afzelia
2017 Piet Blaauw
Roer: afzelia 2018 Piet Blaauw

Motor:
Cummins – 6 cilinder diesel 190pk
Inbouw: Spaarnestad in 2012
Draaiuren: 3000

Generator:
B&W
Mitsubishi 4 cilinder diesel 13KVA
Jaartal: 2007
Draaiuren: 2400

Kachel en warmwater:
ACV CV diesel met boiler
Jaartal: 2007

Elektra:

24 Volt 40 groepen
230 Volt 40 groepen
230 Volt walaansluiting
5000 W Victron Quattro omvormer/acculader
Jaartal: 2009 door R. Westra

Service accu’s 24V 460AH, 2022

Start accu’s 24V 150AH, 2018

Lieren:

Strikwerda 2009
Zwaardlieren hand/elektrisch
Zeillier
Grootschootlier
Ankerlier

Veiligheid:
Veiligheidsplan
Reling rondom
5 Reddingsdrijf matrassen
4 Reddingsboeien
40 Zwemvesten
3 Marifoons
1 Telefoon
1 EHBO kist A
6 Brandblussers
3 Noodvuurpijlen
3 Fakkels

Navigatie:
GPS kaartplotter standaard Horizon met digitale waterkaarten
AIS
Kompas vloeistof
Waterkaarten IJsselmeer, Markermeer, Wadden.

Keuken:
Professionele outfit voor 35p.
5 pits keramische plaat met oven
2 ijskasten
Magnetron
Koffiezetters

Vaargebied

Nederlandse binnenwateren en  Waddenzee.

 

Historie

Zeetjalk de Orion is in 1892 gebouwd door scheepsbouwer Jan Mol aan de Moerheimstraat in Dedemsvaart. De scheepswerf is rond het jaar 1870 opgericht en werd al snel een zeer succesvolle werf in de gemeente. Omdat er in de jaren twintig van de vorige eeuw geen vergunning kon worden verleend voor het pneumatisch klinken, werd de werf een aantal decennia stilgelegd. In de naoorlogse jaren is de werf weer in gebruik gebracht door scheepsbouwer Frederik Geertman. Na het vertrek van Geertman op 16 november 1956 naar Zwartsluis is de werf niet meer in gebruik genomen.

Er is zeer weinig bekend over de eerste eigenaar van de Orion, maar van 1925 tot 1975 is het schip eigendom geweest van Willem Kelder. Op de Orion zijn vijf kinderen grootgebracht en Theo Kelder is op het schip geboren. Tijdens een familiefeest in 2014 stonden Theo en zijn broer Willem nog strak te sturen. De naam van het schip toen deze nog voer onder Willem Kelder was Rival. Kelder voer eerst als zeilende vrachtvaarder en vanaf 1952 als motor-vrachtvaarder. De eerste motor was een liggende Deutz van 18 pk, samen met een zijschroef op de kop. In het motortijdperk waren Drenthe en Friesland de voornaamste vaargebieden en de lading bestond vooral uit stenen, mest, suikerbieten en veevoer.

Eind jaren zeventig heeft de heer Idsinga het schip van scheepshandelaar Koehoorn gekocht, waarna de familie Idsinga aan boord in de roef woonde. Voor onderhoud lag het schip bij Draaisma in Franeker. In het jaar 1981 kopen Frans en Frouke Fischer de Orion van de familie Idsinga. Orion wordt omgebouwd tot zeilcharterschip en is één van de eerste zeilende passagiersschepen in Harlingen. Hans Rechter en Ed Slot uit Monnickendam waren de vaklui die het ijzerwerk van Orion onder handen namen. Vanaf 1983 beginnen Frans en Frouke Fischer met de Orion als één van de eersten aan de zeilende passagiervaart vanuit Harlingen. De reizen van deze pioniers gingen wel tot de Oostzee aan toe.

In het jaar 1993 begint Rob Fischer met het varen op de Orion en schaft het schip in 1997 aan. In 2001 ruilt het schip wederom van eigenaar, ditmaal is het Jeroen Boekema die vele passagiers over de Waddenzee en het IJsselmeer mag vervoeren. Eind 2006 heeft de huidige eigenaar Wouter Egas het schip aangekocht, met als doel om met veel plezier en enthousiasme passagiers te laten genieten van wind, water, golven en de inspirerende omgeving die de Nederlandse wateren te bieden heeft.

Scheepsnamen

1903

Familietrouw

1935

Rival

1982

Orion

Pin It on Pinterest

Share This
Egasail WhatsApp
Egasail WhatsApp

Deze website maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies. Meer informatie vind je in onze privacyverklaring.