Top 6 redenen
Waarom zeilen in Nederland geweldig is!
Top 6 redenen
Waarom zeilen in Nederland geweldig is!
0. Intro
Van het inpolderen van land, tot de Waterwerken en de Afsluitdijk: leven met het water zit Nederlanders in het bloed. Daarbij biedt ons land werkelijk de PERFECTE condities voor een geweldige zeiltocht. Zeilen in Nederland is daarom ook DE BESTE belevenis op aarde!
De Waddenzee, de Friese Meren, het IJsselmeer, het Markermeer en de Gouwzee zijn geweldige gebieden om te zeilen. Het uitzicht over het water, de wind en de zilte zeelucht doen je ALLES vergeten.
Van het inpolderen van land, tot de Waterwerken en de Afsluitdijk: leven met het water zit Nederlanders in het bloed. Daarbij biedt ons land werkelijk de PERFECTE condities voor een geweldige zeiltocht. Zeilen in Nederland is daarom ook DE BESTE belevenis op aarde!
De Waddenzee, de Friese Meren, het IJsselmeer, het Markermeer en de Gouwzee zijn geweldige gebieden om te zeilen. Het uitzicht over het water, de wind en de zilte zeelucht doen je ALLES vergeten.
Kortom, zeilen in Nederland is → de BESTE experience in 2019!

De beste experience? Dus ik moet zeker een keer aan boord stappen?

Jazeker.

En we gaan je precies vertellen waarom.

In deze post gaan we maar liefst 6 topredenen uitwerken, die bewijzen dat Nederland een van de mooiste landen ter wereld is om te zeilen! Daarbij gaan we natuurlijk niet verkondigen dat een verre zeezeiltocht naar de Caribische eilanden stom is. Of dat er geen andere prachtige landen zijn om te zeilen.
Nee. Wel willen je overtuigen dat dit grauwe, regenachtige Nederland juist op zijn allermooist is op een zeilschip. En dat ons land de perfecte omstandigheden biedt om te bevaren! Dus ga mee op onze reis langs de TOP 6 factoren van Nederland die een perfecte zeiltocht garanderen.

Of skip direct naar

1. Een rijkdom aan wateren
Nederland is een absurd waterrijk land. We beschikken alleen al over 17 grote rivieren, meren en zeeën. Dan hebben we het nog niet over de duizenden plassen, vennen, sloten, vaarten en kanalen die ons land rijk is. Met onze 11% aan water zijn we het 3e meest waterrijke land van Europa, na Zweden en Finland. Al dit water biedt maar liefst 79 hoofdvaarwegen en talloze kleinere regionale waterwegen. Simpelweg een fantastisch land om de zeilen te hijsen. Daarom zijn de Nederlandse wateren de absolute nr. 1 in deze TOP 6!
Nederland is een absurd waterrijk land. We beschikken alleen al over 17 grote rivieren, meren en zeeën. Dan hebben we het nog niet over de duizenden plassen, vennen, sloten, vaarten en kanalen die ons land rijk is. Met onze 11% aan water zijn we het 3e meest waterrijke land van Europa, na Zweden en Finland. Al dit water biedt maar liefst 79 hoofdvaarwegen en talloze kleinere regionale waterwegen. Simpelweg een fantastisch land om de zeilen te hijsen. Daarom zijn de Nederlandse wateren de absolute nr. 1 in deze TOP 6!
Grote zeilgebieden
Waddenzee, Friese meren, IJsselmeer en de Zeeuwse wateren
Rivieren, meren en zeeën
NL ligt in de delta van maar liefst 3 Europese rivieren: Rijn, Maas en Schelde.
Hoofdvaarwegen
En honderden kleinere regionale vaarwegen!
Bron: Rijkswaterstaat
Duizend Vaartuigen
Tjalken, klippers, botters, kajuiten, noem maar op!
Bron: Rabobank Cijfers & Trends
“Denkend aan Holland zie ik breede rivieren traag door oneindig laagland gaan”
– Herinnering aan Holland (1936), gedicht van Hendrik Marsman
Dit is niet voor niks de befaamde zin uit een van Nederlands bekendste gedichten. Vanuit de hele wereld staan wij bekend om ons water, ons gevecht met dat water en onze maritieme geschiedenis.
Er is niets mooier dan de natuur, het landschap en de geschiedenis ervaren en ontdekken op de vele wateren die Nederland rijk is. Op de achtergrond het waaien van de wind en de golven die klotsen tegen het schip.
Dit is niet voor niks de befaamde zin uit een van Nederlands bekendste gedichten. Vanuit de hele wereld staan wij bekend om ons water, ons gevecht met dat water en onze maritieme geschiedenis.
Er is niets mooier dan de natuur, het landschap en de geschiedenis ervaren en ontdekken op de vele wateren die Nederland rijk is. Op de achtergrond het waaien van de wind en de golven die klotsen tegen het schip.
ONZE
WATEREN
Naast de Noordzee en Zeeuwse wateren zijn ook juist de binnenwateren van Midden- en Noord-Nederland supermooie gebieden om te bevaren. En daarbij ook uiterst toegankelijk voor de beginnende zeiler. De Waddenzee, de Friese Meren, het IJsselmeer, het Markermeer en de Gouwzee zijn geweldige zeilwateren.
We lichten graag toe.
De Waddenzee
Tussen de Noordzee en de 5 Nederlandse Waddeneilanden vind je natuurlijk de Waddenzee. Met zijn belangrijke natuurwaarde staat het Waddengebied zelfs op de UNESCO-Werelderfgoedlijst.
De Waddenzee houdt niet op bij Nederland, maar strekt zich uit tussen Den Helder en het Deense Esbjerg. Nou is Denemarken zowel letterlijk als figuurlijk een heel eind uit de koers. Maar gelukkig is er zo veel moois te beleven in dit wonderlijke stukje Nederlands water.
Wat maakt de Waddenzee nou zo uitzonderlijk?
Sinds we ons kunnen herinneren wordt dit gebied al bevaren. Ooit waren de Waddenzee en de Zuiderzee de enige manier om Amsterdam en andere belangrijke havens via de Noordzee te bereiken.
Nergens op de wereld is er een kustgebied van deze grootte dat door de natuur, de wind en de getijden zo gevarieerd, dynamisch en veranderlijk is. In het Waddengebied kun je wel duizenden plant- en diersoorten vinden. Zo spot je ontelbaar veel vogels die hier trekken, broeden of overwinteren, zoals lepelaars, ganzen en meeuwen. Maar je kan ook zomaar zeehonden tegenkomen! In het water van de Waddenzee komen namelijk 2 soorten zeehonden voor.
En het meest bijzondere?
Het meest bijzondere aan het Waddengebied, is natuurlijk het droogvallen!
Zeil je met vloed over de Waddenzee? Dan zie alleen water en 2 zandbanken, de Richel en Grient.
Maar met eb staat het water zo 1.8 meter lager! Dan is 80% van het water drooggevallen. En wordt een enorm oppervlak van zandbanken zichtbaar. Je belandt in een compleet andere wereld.
En het blijft toch zo ontzettend mooi om dit droogvallen mee te maken aan boord! Daarom is zeilen naar de Wadden ook de favoriete tocht van schipper Wouter.
Friese Meren
De naam zegt het al. Friese Meren is een reeks grote en kleinere meren in Friesland tussen het IJsselmeer en het Lauwersmeer. Jaarlijks worden hier de beroemde Sneekweek en het skûtsjesilen georganiseerd.
Vanaf het water kun je genieten van prachtige smalle slootjes, meren, brede kanalen en petgaten die allemaal met elkaar verbonden zijn. De schilderachtige dorpjes en stadjes zoals Grou en natuurlijk Sneek zijn vanaf de haven nog pittoresker.
Het IJsselmeer
Het IJsselmeer is ontstaan nadat een deel van de voormalige Zuiderzee werd afgesloten door de grote publiekstrekker de Afsluitdijk. Aan de kant van Den Oever met het Stevin sluizen complex. En bij het Kornwerderzand met de Lorentzsluizen.
Hoewel het water vroeger nog zout was, is het sinds 1934 volledig zoet geworden. Nu wordt er alleen nog zoet water aangevoerd via rivieren, polderwater en regenwater.
Zijn naam heeft het Ijsselmeer te danken aan de rivier de IJssel, die erin uitmondt. Het IJsselmeer mag zich het grootste meer van Nederland noemen.
Wat maakt het IJsselmeer zo uniek?
Nou, het IJsselmeer is natuurlijk gewoon wonderschoon! Alleen al door de unieke groene kleur van het water en de kenmerkende korte golfslag.
Maar vooral de grootschaligheid maakt dit meer extra bijzonder. Nergens in Nederland vind je zo’n groot open water. En daardoor genieten we elke keer weer van de grootste en meest bijzondere vergezichten! Vanaf het water kan je je vergapen aan de uitgestrektheid, de grote oeverlengte, de havensilhouetten en de dijken.
Zie je het al voor je?
Maar dat is nog niet al het schoon. Ook watervogels houden van het grote open water. Zo vliegen rond het IJsselmeer onder andere de fuut, de aalscholver, het nonnetje, de grote zaagbek. Daarnaast zwemmen er verschillende duikeenden. Dat is spektakel om te aanschouwen, zeker tijdens het ochtendgloren en wanneer de avond weer begint te vallen.
Het Markermeer
De dijk van Enkhuizen-Lelystad heeft het IJsselmeer opgesplitst in een noordelijk en zuidelijk deel. Sindsdien wordt het zuidelijke deel ook wel Markermeer genoemd. Het meer werd vernoemd naar het (inmiddels schier-)eiland Marken.
Zeil mee naar een eiland!
Zeilen in het Markermeer is echt een geweldig uitje. Onder meer omdat je vanuit het meer 2 eilanden kunt bereiken, namelijk het forteiland Pampus en het karakteristieke schiereiland Marken. Dit zijn fantastische culturele topbestemmingen.
Een uniek natuurgebied in ontwikkeling
Ook wordt het Markermeer steeds populairder door de ontwikkeling van de Marker Wadden, een natuurgebied dat zal gaan bestaan uit allemaal eilandjes. In 2016 werd het eerste eilandje aangelegd met zand, klei en slib uit het Markermeer. Uiteindelijk zal de grote eilandengroep niet alleen een prachtig recreatiegebied bieden, maar ook vooral een natuurparadijs zijn voor vogels, planten en vissen.
Voor de ware zeilliefhebber is eind oktober de Bontekoe Race bij Hoorn een echte must-see!
De Gouwzee
De Gouwzee is een prachtig water tussen Monnickendam, Volendam en Marken. Kortom, een uitstekend gelegen zeilwater! Het maakt onderdeel uit van het natuurgebied ‘Markermeer’.
Ondiepe wateren
De Gouwzee is zeer de moeite waard vanwege zijn ondiepe, maar toch heldere water. Ook is het water er vaak een stuk kalmer dan in de rest van het Markermeer. Een uitermate bijzonder ecosysteem maakt deze zoetwaterzee nog specialer. Al zal je het niet direct zien, want deze natuur bevindt zich onder het water!
Onder het oppervlak leven namelijk de (ster)kranswieren en driehoeksmossels. En deze jongens zorgen dat het water gezuiverd wordt. Bijzonder toch! Plus een niet onbelangrijke bonus: de goede kwaliteit van het water maakt dat je er prima kunt zwemmen.
Deze actieve onderwaterwereld vormt ook een belangrijke voedselbron voor vogels. Daarom zijn er in dit gebied veel duikende planteneters, zoals de krooneend en de tafeleend, te spotten. Dus neem zeker je verrekijker mee!
2. Perfecte wind
De wind. Het is misschien niet je favoriete element wanneer je op een regenachtige maandagochtend
in grauw november
met je gestylde haar
nette schoenen, aktetas
en goede gedrag
de hoek omslaat
en de wind volop in your face krijgt.
Wij snappen dat. Maar wind is voor ons schippers juist een fenomenaal natuurlijk verschijnsel. De wind wordt sinds mensenheugenis gebruikt om te zeilen. Hoor die zeilen klapperen, die golven slaan en die wind gieren. Eenmaal op het water, leer je luchtbeweging kennen, waarderen en er zelfs misschien een beetje van te houden.
De wind. Het is misschien niet je favoriete element wanneer je op een regenachtige maandagochtend
in grauw november
met je gestylde haar
nette schoenen, aktetas
en goede gedrag
de hoek omslaat
en de wind volop in your face krijgt.
Wij snappen dat. Maar wind is voor ons schippers juist een fenomenaal natuurlijk verschijnsel. De wind wordt sinds mensenheugenis gebruikt om te zeilen. Hoor die zeilen klapperen, die golven slaan en die wind gieren. Eenmaal op het water, leer je luchtbeweging kennen, waarderen en er zelfs misschien een beetje van te houden.
Wind in Nederland
De Nederlandse wind biedt de perfecte omstandigheden om te zeilen.
Zo zorgt de wind dat ons zeilschip Orion (met een gewicht van 75.000 kilo!) tot wel 9 knopen (18 km/uur) door het water dendert. De intense kracht van de wind voel je op zijn toppunt als we met z’n allen overstag gaan.
De ‘Nederlandse Wind’ moest daarom wel de nr. 2 worden van onze 6 topredenen die zeilen in Nederland geweldig maken! Hoe dat zo komt, lichten we hieronder toe op basis van de gemiddelde windkracht en windrichting.
In de regel kunnen we er in Nederland vanuit gaan dat de wind:
in de ochtend rustig waait.
Rond 2 à 3 uur na de zonsopkomst is de wind op zijn zwakst.
‘s middags het sterkst waait.
Gemiddeld waait het 3 à 4 uur na de hoogste zonnestand 50% harder dan vroeg in de ochtend.
in de namiddag weer wat afneemt.
Meestal.
‘s avonds iets inkrimpt.
Waarbij hij een draaiing tegen de beweging van de zon in maakt. Dat betekent vaak dat de wind van noordwest in de ochtend naar zuidwest in de middag draait.
Het kan er natuurlijk ook een stuk heftiger aan toegaan. Dat het niet altijd windkracht 2 is, hebben we in Nederland namelijk vaak genoeg meegemaakt. Meer weten over storm en windstoten? Lees het hier!
Maar gemiddeld kunnen we stellen dat Nederland ons bijna iedere dag de juiste windkracht biedt om te gaan zeilen. Zeker op de binnenwateren, binnen het zeilseizoen. Geweldig!
Windkracht
Laten we beginnen met een blik op de gemiddelde windkracht in Nederland. Jaarlijks schommelen we gemiddeld tussen windkracht 2 en 4. In het kort, een prima weertje om te gaan zeilen! Deze windkracht wordt aangeduid met de schaal van Beaufort (uitleg vind je hier!) en gemeten op een hoogte van 10 meter op een mast met een anemometer. Een anemowat? Het KNMI legt het eenvoudig uit.

Gemiddelde windsnelheid Nederland. Bron: KNMI
Wat zegt dit windkracht gemiddelde in mensentaal?
Nou, dan hebben we het gemiddeld over een windsnelheid van ruim 8 km/u in het binnenland tot wel 20 km/u aan de kust. Weerkundigen classificeren dat als een zwak tot en met matige wind. In het geval van windkracht 2 betekent dat een voelbare wind in je gezicht. In het geval van windkracht 4 kun je flink wapperende haren verwachten. Maar let op, we hebben het over jaarlijkse gemiddelden in Nederland, want van dag tot dag en van plaats tot plaats kan het flink verschillen. En zoals onze schipper zegt: “Niets is zo veranderlijk als het Nederlandse weer!”
“De wereldarchitect liet de winden niet allemaal uit dezelfde richting waaien maar liet hen blazen naar verschillende kanten. Door hun ongetemde kracht en hun onderlinge ruzies konden ze overal grote schade veroorzaken.”
– passage uit Metamorphoses I, 57-66 van de Romeinse dichter Ovidius
Windrichting
Staat er wel of geen wind? En hoeveel wind dan? Dat zijn belangrijke vragen bij het zeilen. Maar ook de richting waar de wind vandaan komt, is van het grootste belang!
De herkomst van
de wind bepaalt
Voor ons landbewoners betekent een verandering van windrichting vaak een verandering van het weer. Zeker in Nederland en België maakt het een groot verschil of de wind vanaf het droge vasteland van Europa blaast. Of juist over de vochtige Noordzee wordt aangevoerd. Als we de windrichting weten, weten we dus vaak ook wat voor weer er mee komt.
Noord:
Een noordenwind neemt vaak koudere poollucht mee.
West:
Een lagedrukgebied met wind vanaf de zee (west, noordwest en zuidwest) zal vaak regen meebrengen.
Oost:
Wind uit het oosten en zuidoosten is droog. In de zomer heet en in de winter koud.
In de winter zal wind van een lagedrukgebied uit het oosten of noordoosten regelmatig sneeuw meenemen.
Zuid:
Zuidenwind is droog en brengt vaak warme lucht uit Zuid-Europa met zich mee.
Windrichting en zeilen
Hoe zetten we koers?
Waarom is windrichting belangrijk bij het zeilen? Om de koers te bepalen! En wat is een koers:
Een koers is de richting van de
boot ten opzichte van de wind.
Je kunt met een zeilboot 8 koersen varen, dat zijn:
- In de wind
Recht tegen de wind in kunnen we niet zeilen! De zeilen vangen geen wind en gaan klapperen. Achteruit kan wel, maar dat doen we eigenlijk niet. - Aan de wind [zeilen over bakboord]
Schuin tegen de wind in zeilen. - Aan de wind [zeilen over stuurboord]
Schuin tegen de wind in zeilen. - Halve wind [zeilen over bakboord]
De wind komt loodrecht van opzij. - Halve wind [zeilen over stuurboord]
De wind komt loodrecht van opzij. - Ruime wind [over bakboord]
Wind komt schuin van achteren. - Ruime wind [zeilen over stuurboord]
Wind komt schuin van achteren. - Voor de wind [zeilen kunnen zowel over stuurboord als bakboord]
De wind komt precies van achteren. Daardoor kunnen grootzeil en fok zowel aan bakboord als aan stuurboord staan.

De 8 koersen. Bron: Scouting Niftarlake
In de afbeelding zijn de 8 koersen geïllustreerd die een schip kan voeren. De richtingen binnen het grijze gebied kunnen we niet varen. De wind komt te veel van voren. Het kan natuurlijk zijn dat je wel van de ene kant naar de andere kant van het grijze gebied wil. Dan zullen we overstag moeten gaan!
Onduidelijke taal? No worries! Dat legt de schipper je allemaal uit.
Vaak zuidwesten wind
Vaak ook niet ;)
Oké, we weten nu dat de windrichting belangrijk is om koers te kunnen bepalen. Maar hoe zit het met de windrichting in Nederland?
Opvallend feit, de Nederlandse wind komt gemiddeld het vaakst uit het zuidwesten. Bijna 50% van de tijd zelfs! Deze windrichting wordt gedreven door mondiale luchtstromen. En dat is zeker zeer gunstig als je naar het noorden wil zeilen, bijvoorbeeld naar de Waddeneilanden.
Ter illustratie: Als je naar het noorden zeilt, komt de wind schuin van achteren en vaar je dus met ruime wind.
Maar let op:
In de andere 50% van de tijd kan de wind echt uit totaal andere richtingen komen. Zo heb je dagen dat de wind juist uit het noorden of oosten komt. Dit wordt veroorzaakt door lage en hoge drukgebieden. Meer hierover kun je lezen in deze interessante blog van Buienrader.
Deze veranderlijke richtingen zijn voor ons zeilers natuurlijk zeker niet ongunstig, want geen schipper wil altijd op dezelfde manier zeilen. Door de diversiteit aan mogelijke windrichtingen in ons land is iedere dag zeilen weer anders. En dat maakt deze sport nou zo bijzonder!
Daarbij is een goede voorbereiding op de weersomstandigheden natuurlijk wel van groot belang. Hoe een schipper zich voorbereid, lees je hier!
Wat zegt deze informatie jou?
- We hebben gemiddeld genomen de perfecte windsnelheid om te zeilen!
- Vaak komt de wind uit het zuidwesten. Maar: vaak ook niet. :-/ Kortom, een goede voorbereiding is het halve werk.
Conclusie?

Juist. Dat Nederland de perfecte wind omstandigheden biedt om te zeilen.
3. Knappe havensteden
De elementen op het water beleven, je handen uit de mouwen steken, de wind in je haren en de zon op je huid voelen. Zeilen is gewoonweg een heerlijke bezigheid. Maar er is ook iets heel bijzonders aan het moment dat je de zeilen binnenhaalt en de haven in zicht komt.
En mooie havens hebben wij volop in Nederland. Er is onwijs veel te ontdekken aan wal. Dus het is heerlijk om de boot even aan te leggen en aan land te gaan. Dat natuurlijk in de wetenschap dat je na het droge te hebben verkend, het vrije gevoel van het open water weer op zal zoeken!
De elementen op het water beleven, je handen uit de mouwen steken, de wind in je haren en de zon op je huid voelen. Zeilen is gewoonweg een heerlijke bezigheid. Maar er is ook iets heel bijzonders aan het moment dat je de zeilen binnenhaalt en de haven in zicht komt.
En mooie havens hebben wij volop in Nederland. Er is onwijs veel te ontdekken aan wal. Dus het is heerlijk om de boot even aan te leggen en aan land te gaan. Dat natuurlijk in de wetenschap dat je na het droge te hebben verkend, het vrije gevoel van het open water weer op zal zoeken!
Havens in zicht
De pracht van Nederlandse havensteden
Heerlijk ontspannen en verdwalen in de prachtige havenstadjes, maar waar? Wordt het de kaasstad Edam, het pittoreske Volendam, of gaan we de Friese dorpen verkennen? Bezoeken we een eiland om even voor pampus te liggen? Of pakken we de grote stad Amsterdam met al zijn mogelijkheden? Je ziet het, Nederland biedt echt een enorme aanbod aan keuze. En dat maakt de wonderschone havensteden tot topreden nr. 3 in de Top 6!
We laten je hieronder de havensteden (ingedeeld naar zeilgebied) ontdekken!
IJSSELMEER
EN MARKERMEER
Enkhuizen
Aan het IJsselmeer en het Markermeer ligt het historische Enkhuizen. Dit is gewoonweg een heerlijke stad om rond te slenteren.
Als je Enkhuizen binnenvaart is de Dromedaris niet te missen. Deze historische stadspoort was vroeger een verdedigingswerk en heeft een bijzonder carillon van wel vierenveertig klokken.
In de stad vind je ook het Enkhuizer Almanakmuseum en het Zuiderzeemuseum: een must-see voor de zeilliefhebber en voor iedereen die geïnteresseerd is in de Nederlandse geschiedenis.
Enkhuizen is bovendien een echte Haringstad! Dus loop met een harinkje in je hand langs de oude VOC-panden. Of waan je in een landschapsschilderij en laat je verrassen door de waanzinnige vergezichten van deze typisch Hollandse omgeving.
Hoorn
In vroegere tijden lag Hoorn aan de voormalige Zuiderzee. Tegenwoordig vind je deze mooie stad aan het Markermeer.
De stad beleefde zijn glorie in de VOC-tijd en dat is nog goed te zien! Zo zijn de vele monumentale panden, trapgevels en pakhuizen aan de kades niet te missen. Zij geven de stad haar unieke karakter.
Voor de fijnproevers zijn de Hoornse Kaasmarkt en de gezellige terrasjes een fijne aanrader. Maar ook cultuurliefhebbers zijn in Hoorn op hun plek. En de stad heeft maar liefst zeven musea.
Ook bezit Hoorn over een prachtig havengebied. Laat je daar bijvoorbeeld door een echte Horinees over de avonturen van de Jongens van Bontekoe vertellen.
#DutchFact
Wist je dat vader Abraham de Hoornse haven bezong in zijn meezinger ‘Het kleine café aan de haven’?
Marken
Met zijn smalle steegjes, historische huizen en traditionele ophaalbrug is Marken een beschermd dorpsgezicht. Alsof je in Marken terug in de tijd bent gegaan!
Je vindt in Marken ontzettend bijzondere Rijksmonumenten en must-see’s, zoals de imposante vuurtoren en het beroemde Paard van Marken. De huizen in Marken zijn op palen en terpen gebouwd, omdat het schiereiland vroeger regelmatig overstroomde.
Kun je geen genoeg krijgen van deze tijdreis? Doe dan een bezoekje aan het huisje Sijtje Boes. In dit bijzondere huis ontdek je precies hoe men vroeger leefde.
#DutchFact
Het karakteristieke Marken in het Markermeer werd pas in 1957 door een dijk met het vasteland verbonden.
Medemblik
Medemblik is de oudste stad van West-Friesland. Friesland? Nee, niet in de provincie Friesland. West-Friesland is namelijk en prachtige regio binnen de provincie van Noord-Holland, waar ook Hoorn en Enkhuizen te vinden zijn.
Al sinds 1289 mag Medemblik zich een stad noemen. Voor jong en oud is hier van alles te ontdekken. Bezoek bijvoorbeeld het Nederlands Stoommachinemuseum. Of kijk hoe chocola verwerkt wordt in het Bakkerijmuseum.
Genoeg gewandeld en even bijkomen van de zeiltocht? Ga dan wijnproeven en waan je als een god in West-Friesland bij Wijngaard Saalhof.
Monnickendam
Niet voor niets heeft Egasail Monnickendam tot haar thuishaven gemaakt.
Dit authentieke stadje kijkt uit over de Gouwzee en is werkelijk een geweldige zeilbestemming. De prachtige Grote Kerk van Monnickendam is niet te missen. Deze kerk torent boven het stadspanorama uit en is ook binnen zeker de moeite waard om een kijkje te nemen.
In Monnickendam vind je nog veel meer bezienswaardigheden, zoals het oude Raadhuis en de Speeltoren met ’s werelds oudste bespeelbare beiaard!
Laat je betoveren door de historische binnenstad en de mooie dijken en sluizen. En vergeet vooral niet om van een heerlijk gerookt visje te genieten in Monnickendam’s eigen visrokerij. #nomnomnom
Muiden
De voormalige Zuiderzee en de rivier De Vecht ontmoeten elkaar in de zeesluis van Muiden.
En wie denkt aan Muiden, denkt natuurlijk aan het Muiderslot. Natuurlijk kan een bezoek aan dit eeuwenoude Middeleeuwse kasteel niet ontbreken.
Maar Muiden is meer dan het Muiderslot!
Als je door de straatjes van Muiden slentert kan je de historie bijna ruiken. Muiden maakte vroeger namelijk deel uit van de verdedigingswerken de Hollandse Waterlinie en De Stelling van Amsterdam.
Vergeet ook het Muizenfort, genoemd naar de muisgrijze soldatenuniformen, niet te bezoeken.
Forteiland Pampus
Het Forteiland Pampus is al jarenlang een favoriete bestemming van Egasail. Pampus ligt ten noorden van de stad Muiden, ten oosten van Amsterdam en is onderdeel van De Stelling van Amsterdam.
Op het eiland je laten rondleiden met een gids, die je alles vertelt over de historie en de betekenis van fort en eiland.
Natuurlijk kan je ook op eigen houtje het eiland lekker verkennen met een routekaart. Of beleef de Pampus Experience: een interactieve tentoonstelling over de 400 jaar lange geschiedenis van het eiland.
#DutchFact
De bouw van forteiland Pampus begon in 1887 met als doel Amsterdam te beschermen. Maar is uiteindelijk nooit voor een oorlogshandeling gebruikt.
Volendam
Een échte versgerookte paling of lekkere Hollandse haring naar binnen werken? Of gierend met de groep op de foto in traditionele visserskledij? Dit kan natuurlijk allemaal in Volendam!
Volendam is het bekendste traditionele vissersdorp aan de voormalige Zuiderzee. In de vorige eeuw lagen er in de haven van Volendam meer dan honderd botters.
Ook is Volendam een van de laatste plekken in Nederland waar oude volksliedtradities bewaard zijn gebleven. En dat is een feest voor al je zintuigen. Daarnaast ontdekken muziekliefhebbers alles over de kenmerkende muziek van Volendam in het Palingsoundmuseum. De traditionele museumbezoeker zal versteld staan van het Volendams Museum en het Sigarenbandjeshuisje.
Je kunt in Volendam zelfs met Jan over de dijk slenteren. Zanger Jan Smit neemt je namelijk mee op wandeling door zijn wereldberoemde dorp als virtuele gastheer in Uniek Volendam, een inloopdocumentaire in het Kras Stadion over de cultuur van Volendam.
De wadden
eilanden
Vanuit thuishaven Monnickendam naar het noorden. Oef, dat is een prachtige zeiltocht!
Ons overleveren aan de elementen, de windrichting en -kracht bepalen. We gaan bij Enkhuizen of Lelystad de sluizen door. Op naar de afsluitdijk. En bij Den Oever (Stevinsluizen) of Kornwerderzand (Lorentzsluizen) het Wad op.
Zie je het al voor je?
We glijden over het zoute water en laten de eb- of vloedstroom ons helpen om ergens te komen. Met de ebstroom ga je naar de Waddeneilanden toe. Met de vloedstroom ga je van de Waddeneilanden naar het vaste land.
Deze zeiltocht vanuit thuishaven Monnickendam naar de Waddeneilanden is echt een beleving!
Terschelling
Hét fietseiland onder de Waddeneilanden
Terschelling is, vanuit het westen gezien, het derde bewoonde Waddeneiland van Nederland. Dit populaire eiland wordt begrensd door zowel de Noordzee als de Waddenzee.
Vanwege zijn gigantische hoeveelheid aan duinen wordt Terschelling gezien als hét fietseiland onder de Waddeneilanden. Terschelling heeft namelijk wel 70 km aan fietspaden!
Ook liggen er kilometers aan uitgestrekte stranden op je te wachten. Kun je je voorstellen wat een panorama’s dat geeft! Bovendien een perfect strand om met kinderen te bezoeken. De 10-meterlijn ligt namelijk gemiddeld op zo’n 100 meter afstand van de kust. Ideaal dus om de kleine donderstenen in de gaten te houden.
Op de prachtige wandelpaden kan je heerlijk tot rust komen. Zo wandel je rond zonder iemand tegen het lijf te lopen. De verademing!
Zin in een bijzondere geschiedenis?
De oudste vuurtoren van Nederland, de Brandaris, staat op Terschelling. En dit is een bijzondere hoor. Want hoewel het Nederlands oudste overgebleven baken is (de huidige versie stamt uit 1594), wordt hij tot de dag van vandaag nog steeds gebruikt door zeelieden!
Zijn functie van Centrale Meldpost Waddenzee zorgt er helaas wel voor dat je hem niet vanbinnen kunt bewonderen. Maar een rondje om de toren is zeker de moeite waard!
In het museum ‘t Behouden Huys kan je van alles leren over de geschiedenis van het eiland en de bekende zeevaarder Willem Barentsz.
#DutchFact:
Terschelling bestaat voor bijna 80% uit natuurlijk duinlandschap!
Texel
Ervaar het grootse eilandgevoel op Texel
Texel is het meest westelijk gelegen en grootst bewoonde Waddeneiland in Nederland. Op dit eiland geniet je van de ruimte en de rust van de brede zandstranden, polders en duinen. Dit biedt werkelijk prachtige panorama’s.
Texel is een walhalla voor vogelliefhebbers. Er komen op het eiland namelijk bijna 300 verschillende soorten vogels voor! Daarnaast kun je op Texel watersalamanders, kikkers, hermelijnen, hazen en prachtige vlinders vinden. Wat een natuur!
Ook de rode bakstenen vuurtoren Eierland uit 1863 is niet te missen. Deze vuurtoren heeft zijn naam te danken aan het Texelse gebied dat hij beschijnt: Eierland. De baken kent een brute historie en heeft in de 2e Wereld Oorlog vele schepen gered. De kogelgaten in de binnenmuren zijn hier nog altijd het bewijs van.
Beklim de 118 treden van de 150 jaar oude wenteltrap en verlies je in het uitzicht op 45 meter boven zee!
Alvast een voorproefje van dit mooie eiland?
Beleef het eiland dan door de ogen van een kunstenaar. De beroemdste inwoner van Texel, schrijver & beeldhouwer Jan Wolkers, wandelt en vertelt in dit radio-interview over zijn Texel.
#DutchFact
Op Texel grazen zo’n 9.000 schapen rond. En in het voorjaar worden er wel zo’n 17.000 lammetjes geboren. Cute!
Vlieland
Ontdek de kalmte van Vlieland
Vanuit het westen is Vlieland het 2e bewoonde Waddeneiland. Heel vroeger was dit eiland zelfs één geheel met Texel!
Ook op Vlieland kun je heerlijk genieten van de rust en de ruimte, maar er zijn daarnaast genoeg bezienswaardigheden om te ontdekken!
Klim in vuurtoren de Vuurduin, die op maar liefst 42 meter hoogte staat. Klop eens aan bij Tromp’s Huys. Of voel je figurant in Dokter Deen en ontdek de plekken waar de tv-serie is opgenomen!
nuchter
friesland
Friesland, de ideale bestemming voor zoveel mooie momenten
Zeilliefhebbers rekenen de Friese meren tot een van Nederlands meest bijzondere zeilgebieden. Het Hegermeer, Sneekermeer en Tjeukemeer zijn echt heerlijke plekken om te varen. En daarbij mag Friesland zich ook dé watersport provincie van Nederland noemen. Kortom, zeilen in Friesland maakt je een fantastische ervaring rijker.
Maar ook de Friese havensteden zijn zo gezellig! We lichtten toe.
Harlingen
Harlingen, de toegangspoort tot Friesland!
Harlingen is de enige zeehavenstad van Friesland. Vanaf de Waddenzee geeft Harlingen de toegang tot Friesland. Echt een fantastische beleving!
In de havenstad staat een deel van de historische verdedigingswerken nog steeds overeind. En je kunt er werkelijk prachtige wandelingen maken over de mooie grachten en nauwe steegjes. Kom meer te weten over het stoere, eigenzinnige karakter van de stad en ga op avontuur in het Museum Hannemahuis.
Oja, ga vooral eens kijken naar de grootste bruine vloot van Nederland! Of gewoon lekker shoppen kan natuurlijk ook. En daarna even op adem komen bij een van de vele gezellige cafés en toprestaurants. Reken maar dat dit een heerlijke dag wordt!
Lemmer
Beleef de historie van een vissersplaats!
Lemmer is een historische vissersplaats aan de voormalige Zuiderzee. Door de ligging tussen de Friese Meren en het IJsselmeer is Lemmer in de zomer een drukke badplaats. In de zomermaanden kun je heerlijk genieten op de vele gezellige terrasjes die Lemmer rijk is. Of natuurlijk lekker met je handdoekje op het strand liggen.
Een bezoekje aan Lemmer is overigens niet compleet zonder een kijkje te nemen in het Lemmer Duikmuseum. En bezoek vooral ook de Vlindertuin!
“Een weelderig begroeide natuurlijke oase, een avontuurlijke ‘strúntún’ waar van alles te beleven is. Zo groeien er meer dan honderd verschillende soorten inheemse planten, en dát midden in Lemmer!
De inrichting en het beheer is er op gericht dat wilde inheemse vlinders zich er thuis voelen. Dit trekt ook andere dieren zoals bijen en hommels aan. Door de aanwezigheid van waterpartijen is het er ook prima vertoeven voor libellen.”
Maar Lemmer heeft nog een bijzondere trekpleister. In deze plaats vind je namelijk het grootste stoomgemaal ter wereld (!), het Woudagemaal. Hoewel in Nederland nog niet bekend genoeg (ze werken er hard aan!), staat dit historische stoomgemaal al sinds 1998 op de UNESCO Werelderfgoedlijst én in de top 100 der Nederlandse Rijksmonumenten!
Terecht, want met zijn Amsterdamse School-bouwstijl is het werkelijk een lust voor het oog. En zoals ze het zelf omschrijven: “Een magistrale beleving van stoom, architectuur en water.“
Makkum
Het havendorp Makkum maakte zijn naam al in de Gouden Eeuw! De meest noordelijke IJsselmeerhaven staat namelijk sinds dag en dauw bekend om zijn uiterst bijzondere aardewerk. Zo is daar nog altijd het beroemde tegelbedrijf Tichelaar gevestigd. Helaas is Tichelaar niet meer open voor publiek, maar het is zeker een bijzondere onderneming. Zo werd het bekroond met de Koninklijke titel en mag het zich met haar oprichting in 1572 het oudste bedrijf in Nederland noemen!
Ook de prachtige eeuwenoude scheepswerven en stedelijke structuur zijn nog altijd intact gebleven sinds de 17e eeuw. In de historische panden zitten tegenwoordig veel horecagelegenheden en het is heerlijk om een terrasje te pakken in het pittoreske centrum. Vergeet ook zeker geen bezoekje te brengen aan één van de meer dan 50 Rijksmonumenten.
Daarbij laat Makkum een blijvende indruk achter door de Friese gastvrijheid, de vele verschillende vogels en de variatie aan planten die deze groene omgeving te bieden heeft.
Stavoren
Stavoren is aan maar liefst 3 kanten omsloten door het IJsselmeer. Zijn strategische ligging maakte het in de Hanzetijd een belangrijke handelsstad. Stavoren mag zich al bijna duizend jaar een stad noemen en was de allereerste Nederlandse gemeenschap die stadsrechten verkreeg.
Tegenwoordig is Stavoren ook vooral een geliefde havenplaats voor zeilers. En het is één van de steden die wordt aangedaan tijdens de Elfstedentocht.
Tijdens een zeiltocht doen we natuurlijk altijd even een bezoekje aan het Vrouwtje van Stavoren, een prachtig beeld uit een sage over een rijke koopmansweduwe in een huis met gouden vloeren en zilveren muren!
Workum
Er is veel vervlogen tijd terug te vinden in Workum. Een prachtige plaats in het zuidwesten van de provincie Friesland. In 1399 verkreeg Workum stadsrechten en behoort daarmee tot de Friese elf steden. Ook heeft de stad altijd een grote historische betekenis gehad als verbinding tussen de Friese Meren en de vroegere Zuiderzee.
Van de scheepstimmerwerf van wel 300 jaar oud tot de historische vuurtoren, je kunt er van alles bewonderen. Maar ook in het museum Warkums Erfskip kan je lekker rondsnuffelen, of ‘sneupen’, zoals de Friezen zouden zeggen.
Daarnaast kun je er heerlijk winkelen. Of natuurlijk los op de watersporten!
4. Nostalgische schepen
Oh Nederland, wat een meer dan bijzonder land om te bevaren!
Dat we dit te danken hebben aan onze rijke scheepvaartgeschiedenis, is nog overal in het land te zien. Onze bedrijvigheid op zowel binnenwateren als zee, heeft een gigantisch aantal overgebleven schepen opgeleverd.
Zo uiteraard onze tjalk Orion, het schip van Egasail. Maar er zijn nog zoveel meer soorten zeilschepen. En al die verschillende schepen kun je bewonderen tijdens een zeiltocht. Je komt namelijk altijd collega-schippers tegen op het water.
Oh Nederland, wat een meer dan bijzonder land om te bevaren!
Dat we dit te danken hebben aan onze rijke scheepvaartgeschiedenis, is nog overal in het land te zien. Onze bedrijvigheid op zowel binnenwateren als zee, heeft een gigantisch aantal overgebleven schepen opgeleverd.
Zo uiteraard onze tjalk Orion, het schip van Egasail. Maar er zijn nog zoveel meer soorten zeilschepen. En al die verschillende schepen kun je bewonderen tijdens een zeiltocht. Je komt namelijk altijd collega-schippers tegen op het water.
De diversiteit van het Nederlandse zeilschip
Een zeilschip was voor een hele lange tijd het enige langeafstandsvervoersmiddel. De meeste oorlogsschepen waren daarom ook zeilschepen. Het duurde wel tot de 19e eeuw voor deze rol overgenomen werd door stoom- en motorschepen. Dat heeft een grote variëteit aan type schepen opgeleverd.
Zo heb je tweemasters, zoals de kits, die bekend staan om hun bedieningsgemak en flexibiliteit. En traditionele schepen, die vroeger werden gebruikt voor de vrachtvaart. Grotere vrachtschepen zijn bijvoorbeeld de klipper en (onze) tjalk. Het verschil zit hem in dat klippers over het algemeen grotere snelheden haalden en daarom eerder gebruikt werden voor de handel in etenswaren of andere goederen die konden bederven.
Nu zijn er natuurlijk snellere manieren om vrachten te vervoeren. Gelukkig varen de zeilschepen varen nog steeds, bijvoorbeeld als woonschip of, zoals bij ons, als recreatievoertuig!
Daarnaast zijn er ook nog originele vissersvaartuigen, waarvan elk geschikt voor weer een ander water. Zoals de Staverse jollen, botters, hengsten en schokkers, die in verschillende delen van het land werden gebruikt.
Ieder zeilschip heeft zijn eigen karakter. Veel schepen zijn uitgerust met meerdere zeilen die allemaal hun eigen functie en bediening hebben. Sommige zeilen kunnen bij elke soort wind gebruikt worden. Andere enkel bij specifieke invalshoeken en sterktes van de wind.
Dit maakt zeilen natuurlijk ook zo’n uitdagende én geliefde bezigheid.
Tjalk, voormalig vrachtschip voor de binnenwateren
Egasail bevaart de Hollandse wateren met een tjalk. Al in de 17e eeuw diende de tjalk als zeilend vrachtschip voor de binnenwateren. Tjalken kun je herkennen aan hun lange, smalle en ondiepe bouw.
Wat maakt de tjalk zo bijzonder?
Tjalken zijn bijzonder, daar zij de meeste laadcapaciteit per lengte hebben. Hun vlakke bodem, lengte, en brede voor- en achterkant zorgen voor maximaal laadvermogen. Daardoor zijn ze perfect om grote vrachten te vervoeren in ondiepe wateren! Door hun vlakke bodem wordt de schepen ook wel platbodems genoemd.
Platbodem?
Yes, bij een platbodem sluiten de zijkanten van het schip met een knik tegen de bodem aan. Daarentegen lopen bij rondbodems de zijde, de kim (de knik waarbij de bodem overgaat in het vlak) en het vlak vloeiend in elkaar over. Nog steeds abracadabra? Onze schipper legt het je graag uit tijdens een tocht!
Onze Orion werd ook gebouwd als zeilend vrachtschip (zonder motor dus!), met een laadcapaciteit van 140 ton. De stoere dikke kop van het schip zorgt er echter voor dat zij niet alleen op rivieren kan zeilen, maar ook op wateren waar meer golven staan! Door die dikke kop wordt dit type schip ook wel een zeetjalk genoemd.
300+ schepen van de bruine vloot
De zeetjalk maakt onderdeel uit van de bruine vloot. Met de bruine vloot worden de traditionele zeilcharterschepen bedoeld. En hoe ze aan die naam kwamen? Dat was makkelijk: vroeger waren de zeilen bruin geverfd.
Waarom werden de zeilen bruin geverfd?
Nou, vroeger werden de zeilen van een wit geweven katoen gemaakt en dat katoen nam veel water op. Een nat zeil weegt makkelijk het dubbele van een droog en probeer het dan maar eens omhoog te hijsen. De zeilen werden daarom ondergedompeld in heet water en een goedje dat cachou heet, een organisch conserveermiddel met looizuur. Deze handeling heet tanen en hierdoor werden de zeilen beschermd tegen schimmels, katoenrot en harde wind. Dit middel werkte echter als een kleurstof. De witte zeilen kregen van het tanen een bruine kleur. En hoe vaker je taande, hoe donkerder de kleur werd.
Tegenwoordig varen er nog meer dan 300 zeilschepen van de bruine vloot in Nederland, vooral op de Waddenzee, het IJsselmeer en het Markermeer. Eén van de oudste traditionele zeilcharterschepen is Orion.
De geschiedenis van onze tjalk
Een stukje tjalkgeschiedenis
Zeetjalk Orion is in 1892 gebouwd door scheepsbouwer Jan Mol aan de Moerheimstraat in Dedemsvaart. Er is niet veel bekend over de eerste eigenaar van het zeilschip, maar van 1925 tot 1975 was het schip eigendom van Willem Kelder, onder de naam Rival.
Kelder voer eerst als zeilende vrachtvaarder en vanaf 1952 als motor-vrachtvaarder. Zijn lading bestond vooral uit stenen, mest, suikerbieten en veevoer.
Na Willem heeft de heer Idsinga het schip van scheepshandelaar Koehoorn gekocht. De familie Idsinga woonde aan boord in de roef.
In 1981 kochten Frans en Frouke Fischer de Orion van de familie Idsinga. Toen werd de Orion omgebouwd tot zeilcharterschip! Met die metamorfose was de Orion één van de eerste zeilende passagiersschepen in Harlingen.
Vanaf 1983 begonnen Frans en Frouke Fischer aan de zeilende passagiervaart vanuit Harlingen. De reizen van deze pioniers gingen wel tot de Oostzee aan toe.
In 1997 schaft Rob Fischer het schip aan en in 2001 ruilt het schip alweer van eigenaar. Deze keer is het Jeroen Boekema die de passagiers over de Waddenzee en het IJsselmeer mag vervoeren.
Eind 2006 koopt onze schipper Wouter Egas het schip aan. Hij laat nu met al het enthousiasme en plezier de passagiers genieten van de elementen, de inspirerende wateren en de prachtige havenstadjes.
#FunFact!
Op zeetjalk Orion zijn maar liefst 5 kinderen grootgebracht. Daarvan is Theo, de broer van Willem Kelder, zelfs op het schip geboren. Tijdens een familie reünie in 2014 kwamen Theo en Willem voor het eerst weer terug op hun oude schip. Natuurlijk namen de mannen als vanouds plaats aan het stuur!
5. Bevlogen schippers
Egasail is geboren vanuit een droom.
De droom van schipper Wouter om zo vaak mogelijk op het water te zijn. Dit diepgewortelde intense verlangen besloot hem op een helder, of misschien wel dwaas, moment zijn project management baan op te geven en er met hart en ziel voor te gaan. Een prachtig zeilschip, uit 1892, diende zich aan en zijn droom begon zich uit te vouwen.
Egasail is geboren vanuit een droom.
De droom van schipper Wouter om zo vaak mogelijk op het water te zijn. Dit diepgewortelde intense verlangen besloot hem op een helder, of misschien wel dwaas, moment zijn project management baan op te geven en er met hart en ziel voor te gaan. Een prachtig zeilschip, uit 1892, diende zich aan en zijn droom begon zich uit te vouwen.
Orion houdt haar thuis in de haven van Monnickendam, maar spreid haar vleugels van het IJsselmeer tot de Waddenzee.
Zij zeilt jou met liefde naar de horizon. Onder een strakblauwe hemel. Een betoverende zonsondergang. Of onder de magische sterrenhemel. Voel je overdag de Koning van de Titanic. Onder het avondgloren de Poseidon op de verwilderde golven. En na nachtval de Copernicus op het schip, want sterrenkijken vanaf het IJsselmeer, dat is pas sterren zien.
Orion houdt haar thuis in de haven van Monnickendam, maar spreid haar vleugels van het IJsselmeer tot de Waddenzee.
Zij zeilt jou met liefde naar de horizon. Onder een strakblauwe hemel. Een betoverende zonsondergang. Of onder de magische sterrenhemel. Voel je overdag de Koning van de Titanic. Onder het avondgloren de Poseidon op de verwilderde golven. En na nachtval de Copernicus op het schip, want sterrenkijken vanaf het IJsselmeer, dat is pas sterren zien.
Zeilen in Nederland is een voorrecht
De schipper en zijn schip
Er varen dus nog heel wat van die prachtige oude schepen rond op de Nederlandse wateren? Juist! Maar onderschat deze schippers niet. Zo’n stukje geschiedenis onderhouden, is geen eenvoudige klus. Om de nostalgie die aan zo’n zeilboot kleeft te kunnen waarborgen, moet het schip in goede conditie worden gehouden. Dat vraagt om het nodige kleine en grote onderhoud. Daarnaast moeten deze schepen natuurlijk aan moderne veiligheidseisen voldoen. En als het even kan, jou als bezoeker natuurlijk een beetje luxe en comfort bieden. ;-)
Kortom, wanneer je op zo’n intens stoer schip stapt, kun je rekenen op enorm stoere en vooral bevlogen schippers! Deze scheepsvaarders hadden een droom en die hebben zij werkelijk gemaakt. Zij houden van de Nederlandse wateren en van hun schip. Het liefst steken zij iedere dag van wal. En buiten het zeilseizoen? Dan werken ze aan het behoud van hun vaartuig.
Dit maakt een zeiltocht ook zo’n ontzettend mooi uitje. Je ontdekt nieuwe dingen vanaf het water, proeft de elementen, leert nostalgische boten kennen, maar ervaart ook de passie van onze Nederlandse zeilers. Wat je ook in je leven doet, een zeiltocht met bevlogen schippers geeft een sloot aan inspiratie en motivatie.
Bevlogen schippers met een droom
Ook zo’n bevlogen scheepsvaarder is onze schipper Wouter.
Sinds de aanschaf van de Orion heeft schipper Wouter Egas het schip, elk jaar, van voor tot achter onder handen genomen. Het schip kreeg onder andere een nieuwe motor, generator en verwarming, elektra en waterleiding. Daarnaast zijn de zeilen, mast, gaffel, kluiverboom en giek, zwaarden en roer, keuken, wc’s en douche, en intimmering allen vernieuwd.
Orion bevaart sindsdien iedere dag van het zeilseizoen de binnenlandse wateren van Nederland. Met Schipper Wouter natuurlijk aan het roer. Dat is zeker geen ondankbaar werk, want Nederland is misschien wel het allermooiste zeilland van de wereld. Met een nog altijd groeiende vogelpopulatie. Een fenomenale natuur. En natuurlijk de mooiste zeeën, meren, plassen en sloten.
Je kunt bijna overal zeilen in Nederland. Het zit in onze geschiedenis en in onze cultuur. Dat maakt het voor onze schipper zo’n geweldig voorrecht om hier te water te mogen gaan.
Traditioneel schip met de comfort van nu
Het reilen en zeilen van de Orion
Orion heeft veel van haar traditionele kenmerken behouden, maar is van alle luxe en comfort voorzien. Zo heeft het schip een dagverblijf met 25 zitplaatsen. Hier worden de heerlijke maaltijden gegeten en na een dag zeilen zitten we bij elkaar om de ervaringen te delen, een potje te kaarten of te dobbelen.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon rustig iets voor jezelf doen. Bijvoorbeeld lekker buiten zitten op het voordek, de luikenkap of het achterdek om te genieten van het mooiste wat de natuur te bieden heeft. Of turen naar het geweldige uitzicht op de zeilschepen en historische huizen in de havenplaats.
De Orion heeft een lengte van 24.13 meter en een breedte van 5 meter. Als het schip leeg is, dus zonder volle tanks, is het wel 68 ton zwaar! Overdag kunnen er 34 mensen meevaren. Daarnaast zijn er slaapplekken voor 18 passagiers.
6. Altijd en overal!
Het zeilseizoen loopt in Nederland van maart tot en met november. En binnen deze periode is er bijna geen dag dat we verstek moeten laten gaan. Dat maakt Nederland zo een fantastisch zeilland.
Het zeilseizoen loopt in Nederland van maart tot en met november. En binnen deze periode is er bijna geen dag dat we verstek moeten laten gaan. Dat maakt Nederland zo een fantastisch zeilland.
In conclusie
Of het nu regent, de wind waait of de zon schijnt, bij bijna alle weersomstandigheden kunnen we het water op. Natuurlijk blijven we bij zwaar weer aan wal, maar er is geen enkele storm die uiteindelijk niet gaat liggen.
Dit veranderlijke karakter van het weer in Nederland (dat bovendien vele malen per dag kan veranderen), maakt elke zeiltocht anders. En precies dit, maakt zeilen een avontuurlijke belevenis. Veel wind of weinig wind, wat maakt het uit, het gaat erom dat we één zijn.
Bij zwakke wind bewonderen we de kleine rimpelingen op het water en de geluiden die je anders niet hoort. Bij hoge windkracht laten we ons leiden door de enorme energie die de wind in zich heeft.
Zoek het ultieme gevoel van vrijheid op, stap op onze tjalk en laat je meevoeren met de wind.
Met alle wateren, havensteden en het perfecte klimaat kan je alle kanten op in Nederland en ultiem genieten van een heerlijke zeiltocht.
Wordt het een actief middagtochtje of een magische avondtocht met de zon die achter de horizon zakt en gaan we sterrenkijken op het IJsselmeer? Of ga je voor een meerdaagse zeiltocht, waarbij je de mooiste tochten van Nederland kunt varen?
Geniet van een actieve zeiltocht in Nederland
Onze prachtige zeilboot Orion is onderdeel van de bruine vloot en 1 van de oudste traditionele zeilcharterschepen van Nederland. Zij heeft ondanks haar leeftijd enorm veel van haar traditionele kenmerken behouden. En is tegelijkertijd van alle luxe en comfort voorzien.
Niets moet, alles mag op de Orion! Maar je huurt waarschijnlijk geen zeilschip om je passief rond te laten varen! Dus kom actief die handen uit de mouwen steken en ons helpen! Met de zeilen hijsen, kluiver, fok, grootzeil, bakstagen, de zwaarden en natuurlijk sturen.
En dan zijn er nog de ontelbare opties die je aan boord van het schip hebt. Aan dek worden de maaltijden genuttigd en prachtige ervaringen gedeeld. BBQ-en op het schip behoort tot een van onze topfavorieten. Een kaartspel of dobbelen voor wat vertier.
Heerlijk luieren op het dek wanneer de zon schijnt. Een brainstormsessie of vergadering als zakelijke mogelijkheden. In het slaapvertrek kun je alle rust opzoeken en op het kabbelende water overnachten. Kortom, beleef het een keertje mee!
Geweldig land om de zeilen te hijsen. Anywhere. Anytime.
We sommen het nog een keer voor je op!
- Geweldige en diverse wateren
- Prachtige natuur
- In Nederland zeilen we op perfecte windkracht
- De meest wonderschone havensteden om aan te meren
- Vele prachtige nostalgische schepen die het water sieren
- Een topschipper en geweldige maten uiteraard!
- Ontelbare mogelijkheden en bestemmingen.
- Iedere dag van het zeilseizoen kun je met ons de wateren op!
