Zeilschip Orion

Hieronder vind je meer informatie over ons zeilschip Orion. Heb je meer vragen over het schip, neem gerust contact op!

Impressie interieur

Plattegrond

Technische gegevens

Naam: Orion

Type schip: Zeetjalk

Bouwjaar: 1892
Lengte: 24.13 meter (incl. boegspriet en roer: 32 meter)
Lengte waterlijn: 23.06 meter
Breedte: 5.00 meter
Diepgang: 1.10 meter
Zwaarddiepte max. : 3.95 meter
Hoogte mast: 22.65 meter
Gewicht leeg: 68 ton
Gewicht met volle tanks: 73.5 ton

Zeiloppervlakte:
Grootzeil: 140 m2
Fok : 55 m2
Kluiver buiten: 55 m2
Kluiver binnen: 25m2
Totaal: 250 m2

Keuring:
BSC Keuring certificaat
IL&T Goed gekeurd

Capaciteit:
Passagiers overdag: 34
Passagiers ’s nachts: 18
Bemanning: 3-4

Materialen:
Casco: welijzer
Opbouw: staal
Mast: staal
Giek : staal
Boegspriet: hout

Motor:
Cummins – 6 cilinder diesel 190pk

Generator:
Mitsubishi 2 cilinder diesel 13KVA

Kachel en warmwater:
ACV N

Elektra:

24 Volt en 230 Volt net
230 Volt walaansluiting
5000 W Victron omvormer/acculader

Veiligheid:
Veiligheidsplan
Reling rondom
5 Reddingsdrijf matrassen
4 Reddingsboeien
40 Zwemvesten
2 Marifoons
1 Telefoon
1 EHBO kist A
6 Brandblussers
3 Noodvuurpijlen
3 Fakkels

Navigatie:
GPS kaartplotter standaard met digitale waterkaarten
AIS
Kompas vloeistof
Waterkaarten van het IJsselmeer, Markermeer, Wadden en Friesland

Bemanning

Leer de vaste bemanning van zeilcharterschip Orion kennen!

Schipper – Faber Blaawboer

Faber is de schipper van de Orion en is al zijn leven lang actief in de binnenvaart en zeilvaart. Faber heeft zijn eigen charterschip gehad en hier vele jaren op gevaren. Na enkele jaren op de tankschepen en baggerschepen in de binnenvaart vaart hij nu als full time schipper op de Orion.

Schipper in opleiding – Yann Rijkens

Yann is opgegroeid als schipperskind en leeft al zijn hele leven op schepen op zee en in de binnenvaart. Hij kent de fijne kneepjes van leven aan boord. Na zijn opleiding als Matroos is hij nu bezig met zijn opleiding als binnenvaartschipper.

Matroos – Daniel Stalenhoef

Daniel is zijn hele leven al bezig in de watersport als instructeur en wedstrijdzeiler en met zijn familie op verschillende recreatie schepen. Na een carrière als ICT architect heeft hij het roer omgegooid en volgt nu een opleiding als matroos en schipper.

Vaargebied

De oude binnenhaven in het centrum Harlingen is de thuishaven van de Orion. Vanuit deze haven kunnen zowel het IJsselmeer als de Waddenzee en de Friese meren bezeild worden.

Als je kiest voor een weekend zeilen met Egasail kunnen de volgende havenplaatsen aangedaan worden: Volendam,  Hoorn, Enkhuizen, Medemblik, Stavoren, Makkum, Lemmer, Urk, De Friese meren, Texel, Vlieland, Terschelling, Den Oever en Harlingen.

Elke havenplaats heeft haar eigen historie en trekpleisters die met een weekend zeilen aangedaan kunnen worden. Dit is uiteraard geen uitputtende opsomming, het is bijvoorbeeld ook een leuk idee om een wandeling te maken in het centrum van Amsterdam, het jutters museum op Texel te bezoeken, het Vrouwtje van Stavoren te bekijken of een bezoek te brengen aan het Zuiderzee museum in Enkhuizen!
Om al deze leuke dingen mee te maken is een week zeilen met deOrion nog niet genoeg.

Historie

Zeetjalk de Orion is in 1892 gebouwd door scheepsbouwer Jan Mol aan de Moerheimstraat in Dedemsvaart. De scheepswerf is rond het jaar 1870 opgericht en werd al snel een zeer succesvolle werf in de gemeente. Omdat er in de jaren twintig van de vorige eeuw geen vergunning kon worden verleend voor het pneumatisch klinken, werd de werf een aantal decennia stilgelegd. In de naoorlogse jaren is de werf weer in gebruik gebracht door scheepsbouwer Frederik Geertman. Na het vertrek van Geertman op 16 november 1956 naar Zwartsluis is de werf niet meer in gebruik genomen.

Er is zeer weinig bekend over de eerste eigenaar van de Orion, maar van 1925 tot 1975 is het schip eigendom geweest van Willem Kelder. Op de Orion zijn vijf kinderen grootgebracht en Theo Kelder is op het schip geboren. Tijdens een familiefeest in 2014 stonden Theo en zijn broer Willem nog strak te sturen. De naam van het schip toen deze nog voer onder Willem Kelder was Rival. Kelder voer eerst als zeilende vrachtvaarder en vanaf 1952 als motor-vrachtvaarder. De eerste motor was een liggende Deutz van 18 pk, samen met een zijschroef op de kop. In het motortijdperk waren Drenthe en Friesland de voornaamste vaargebieden en de lading bestond vooral uit stenen, mest, suikerbieten en veevoer.

Eind jaren zeventig heeft de heer Idsinga het schip van scheepshandelaar Koehoorn gekocht, waarna de familie Idsinga aan boord in de roef woonde. Voor onderhoud lag het schip bij Draaisma in Franeker. In het jaar 1981 kopen Frans en Frouke Fischer de Orion van de familie Idsinga. Orion wordt omgebouwd tot zeilcharterschip en is één van de eerste zeilende passagiersschepen in Harlingen. Hans Rechter en Ed Slot uit Monnickendam waren de vaklui die het ijzerwerk van Orion onder handen namen. Vanaf 1983 beginnen Frans en Frouke Fischer met de Orion als één van de eersten aan de zeilende passagiervaart vanuit Harlingen. De reizen van deze pioniers gingen wel tot de Oostzee aan toe.

In het jaar 1993 begint Rob Fischer met het varen op de Orion en schaft het schip in 1997 aan. In 2001 ruilt het schip wederom van eigenaar, ditmaal is het Jeroen Boekema die vele passagiers over de Waddenzee en het IJsselmeer mag vervoeren.
Eind 2006 heeft Wouter Egas het schip aangekocht, met als doel om met veel plezier en enthousiasme passagiers te laten genieten van wind, water, golven en de inspirerende omgeving die de Nederlandse wateren te bieden heeft.

Nu 18 jaar later in 2024 neemt Daniel Stalenhoef de Orion over en zorgt ervoor dat de Orion behouden blijft voor de zeilende passagiersvaart. Met als doel dat veel mensen een weekend of week op de Orion al het moois van de Waddenzee en IJsselmeer kunnen beleven.

Scheepsnamen

1903

Familietrouw

1935

Rival

1982

Orion
Orionsail WhatsApp
Orionsail WhatsApp

Deze website maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies. Meer informatie vind je in onze privacyverklaring.