Voorbereiden op de wind

Tips voor een goede windvoorspelling

Voorbereiden op de wind

Tips voor een goede windvoorspelling

In onze post over de Schaal van Beaufort vertelden we dat de omrekening van windkracht naar knopen niet helemaal klopt. Daardoor komt de snelheid in knopen – per windkrachtsterkte – net niet overeen met de snelheid in kilometers per uur.

Dit verschil maakt een weersvoorspelling toch net iets minder informatief. Er zijn echter nog een aantal factoren die het schippers bemoeilijkt in het maken van een goede windinschatting. Welke? En wat doen we eraan? Met deze tips maak je een goede windvoorspelling en leer je je voorbereiden op de wind.

In onze post over de Schaal van Beaufort vertelden we dat de omrekening van windkracht naar knopen niet helemaal klopt. Daardoor komt de snelheid in knopen – per windkrachtsterkte – net niet overeen met de snelheid in kilometers per uur.

Dit verschil maakt een weersvoorspelling toch net iets minder informatief. Er zijn echter nog een aantal factoren die het schippers bemoeilijkt in het maken van een goede windinschatting. Welke? En wat doen we eraan? Met deze tips maak je een goede windvoorspelling en leer je je voorbereiden op de wind.

DE MOEILIJKHEDEN VAN

EEN WINDVOORSPELLING

1. ER BESTAAT
GEEN WINDKRACHT 3,5

In Beaufort’s windkrachtschaal worden geen gedeelde waarden gebruikt. Er bestaat geen windkracht 3,7 of windkracht 6,5. Dus wordt er bijvoorbeeld windkracht 3 voorspelt, dan hebben we nog een marge van 7 tot 10 knopen. Dat kan in de praktijk wel of geen wind betekenen. Met enkel het aanduiden van Beaufort weten we dus niet specifiek hoe hard de wind waait op het water.

2. NIETS IS ZO VERANDERLIJK
ALS HET WEER IN NEDERLAND

De titel zegt het al. In Nederland kan het een voorspeld worden, en het ander gebeuren. Over het algemeen genomen heeft Nederland geweldig weer en de perfecte wind om te zeilen, en toch kom je soms voor nare verrassingen te staan! Het is namelijk van alle dag dat het weer in ene om kan slaan. Het scheepsbericht van het KNMI is een van de oudste ter wereld, maar ondanks hun expertise, onderzoeken, statistieken en geleerde meteorologen blijft voorspellen moeilijk. 

3. EEN EIGEN KLIMAAT
BINNEN EEN KLIMAAT

Soms heb je plekken die zich niets aantrekken van voorspellingen en die hun eigen miniklimaat hebben binnen een gebied. Dat kan bijvoorbeeld een baai zijn omgeven door bergen in Spanje, maar ook een meer in eigen land. Wij varen met zeilschip Orion namelijk vaak op het IJsselmeer. En dit prachtige meer is aan alle kanten omgeven door land. Dat maakt het uiterst moeilijk om weer en wind goed te voorspellen. Ook zien we vaak dat de windrichting afwijkt van de voorspellingen.

HEB JE WELEENS
HELEMAAL NIETS GEHOORD?

Om te kunnen zeilen heb je dus wind nodig. Maar ook zijn afwezigheid is MAGISCH als je lekker ligt te dobberen met je boot. Wanneer de AVOND is gevallen, de VOGELS naar bed zijn, de STERREN aan de hemel staan en de wind is gaan liggen

..dat zijn de bijzondere MOMENTEN in het leven. Wanneer je niets hoort en even helemaal NIETS hoeft!

de oplossingen voor

EEN WINDVOORSPELLING

Nu we de bemoeilijkende factoren hebben geconstateerd, gaan we over op de oplossingen. En relax, dat is minder lastig dan je zou denken!

1. AAN DE SLAG
EN BRONNEN CHECKEN

Wind dicteert vaak de mogelijkheden van een zeiltocht. Ook moet je natuurlijk goed rekening houden met stormwaarschuwingen en buien met windstoten. Dus het is belangrijk om een goede inschatting voor het zeilen te kunnen maken en daarbij een vaarplan en 2 backup-plannen op te stellen.

Er zijn 3 weerbronnen en daaruit afgeleid wel 20 websites en apps. Belangrijk is om meerdere bronnen te checken. Zo zendt het KNMI 2 keer per dag een scheepsbericht uit. Ook waarschuwen zij scheepvaarders voor storm en hevige windomstandigheden. Lees hierover meer in onze post over storm en windstoten.

2. WIND EN RICHTING BEPALEN
MET JE EIGEN ZINTUIGEN

Om uit te vogelen waar de wind vandaan komt, zijn er een aantal andere elementen waar je op kunt letten.

 

  • Staan er vlaggen op de kant? Kijk welke richting zij opstaan!
  • Naar welke richting waaien bomen en struiken?
  • Geen land in zicht? Dan geeft de golfslag heel goed aan waar de wind heen waait.
  • Wanneer je er een beetje in getraind raakt, kunnen de zeilen van je eigen en andere boten je ook zeker helpen om de windrichting te bepalen.
  • Let op: heeft de boot een windvaantje? Deze helpt je niet om de echte windrichting te bepalen.

3. DE NATUUR OM JE HEEN
ALS HULPMIDDEL

Een goede voorbereiding in combinatie met een goed inschattingsvermogen is onontbeerlijk. Maar gelukkig helpt de natuur ook een handje! Mocht je het echt niet meer weten met alle onduidelijk voorspellingen, kijk dan eens goed om je heen.

Zijn alle vogels druk in de weer? Dan voel je waarschijnlijk ook helemaal geen vleugje wind. Zie je alleen de zwaluwen en eenden in de lucht en waait er een heftige wind? Reken dan op windkracht 9. Insecten en andere vogels gaan dan liever schuilen. Bij windkracht 10 zal je helemaal niets zien vliegen, alle vogels blijven in zulke omstandigheden liever aan land.

In conclusie, de windvoorspelling is een uiterst belangrijk, maar ook bijzonder lastig onderdeel van het zeilen. Eenmaal geproefd van het zeilen en je kijkt voor altijd anders naar dit verschijnsel. Leer de wind kennen en hij wordt je beste maatje.

Wat steken we hiervan op?

  • De wind is moeilijk te voorspellen en verandert ieder moment
  • Op plekken omgeven door land is het nog moeilijker een voorspelling te maken
  • Inschatting van de windsnelheid is echter wel heel belangrijk voordat je te water gaat
  • Eenmaal op het water? Gebruik je eigen zintuigen! Let op het gedrag van planten, dieren en objecten om je heen.
  • Geniet vooral van de wind! Het is toch wel een van de meest bijzondere elementen in Nederland. 

En vergeet niet: 

“Slecht zeilweer bestaat niet!”
– Lijfspreuk van onze schipper.

Pin It on Pinterest

Share This
Egasail WhatsApp
Egasail WhatsApp

Deze website maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies. Meer informatie vind je in onze privacyverklaring.